ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ 2011-12

Το σχολικό έτος 2011-2012 οι μαθητές των πέντε τμημάτων της Α' τάξης μαζί με τους υπεύθυνους καθηγητές τους, ολοκλήρωσαν τις ερευνητικές εργασίες τους για το Α' Τετράμηνο 2011-2012 και έγινε η παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε ειδική εκδήλωση στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου μας.

 

 

 Αναλυτικά, μπορείτε να δείτε τα αρχεία με τις εργασίες των μαθητών μας, παρακάτω:

Δίνουμε το σύνθημα

Εναλλακτικά καύσιμα

Τα τρόφιμα...η ζωή μας

 Ενδυμασία...ανάγκη ή επιταγή

 

 

ή δημοσιευμένα και αναρτημένα στο blog του σχολείου μας στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση:

http://1epalkiatou.blogspot.com/p/blog-page_5450.html

 

 

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
1ΟΥ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
ΜΕ ΘΕΜΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

« ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ? ΑΝΑΓΚΗ Ή ΕΠΙΤΑΓΗ ; »
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1ο ΕΠΑ.Λ ΚΙΑΤΟΥ

ΣΧ. ΕΤΟΣ: 2011 - 2012

 

 

 

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

 

Η ιστορία και η εξέλιξη του ενδύματος συνδέονται στενά με την κοινωνική ζωή του ατόμου, αφού είναι γνωστό ότι το ένδυμα χαρακτηρίζει την προσωπικότητα ενός ανθρώπου. Πρωταρχικός σκοπός του ενδύματος ήταν να προστατεύει τον άνθρωπο από τις καιρικές συνθήκες, αλλά συνδέονταν άμεσα με το πρόσωπο ή προσωπείο που το άτομο εμφάνιζε στο κοινωνικό του περιβάλλον. Ως εκ τούτου το ένδυμα ως «κοινωνικό σημείο» αποτελεί σημαντική πηγή πληροφοριών για την προσωπική και κοινωνική ταυτότητα των ατόμων, καθώς μπορεί να ερμηνευτεί από ιστορική, οικονομική, ψυχολογική, κοινωνιολογική και γεωγραφική άποψη.

Μέσα από το ένδυμα αντανακλάται η στάση του ατόμου απέναντι στον κοινωνικό ρόλο που καλείται να αναλάβει. Επομένως στη διαμόρφωση της παραδοσιακής ενδυμασίας ο παράγοντας της κοινωνικής ιεράρχησης και συμπεριφοράς είναι τόσο ισχυρός, και περιοριστικός, ώστε τελικά η αναζήτηση της φυσικής άνεσης και πρακτικότητας παραμερίζεται.

Αυτoί που ακολουθούν περισσότερο απ? το υπόλοιπο κοινωνικό σύνολο τις επιταγές της μόδας είναι οι νέοι λόγω της φύσης καθώς εκφράζουν την προοδευτικότητα και γοητεύονται από το νέο, το καινούργιο. 

Στην εποχή που διανύουμε παρατηρούνται πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά και στις προτιμήσεις των νέων. Αρχικά είναι κάπως απογοητευτικό να βλέπεις κορίτσια και αγόρια να έχουν την τάση να ακολουθούν πάντοτε τη μόδα, να κάνουν πράγματα και να φοράνε ρούχα τα οποία δεν ταιριάζουν με την ηλικία τους, με σκοπό να ξεχωρίζουν και να γίνονται αντικείμενο θαυμασμού από όλους όσους τους περιβάλλουν.

 

 

                              

                                                                                   


 

Οι νέοι, σήμερα, φέρνουν στα σχολεία τη δική τους μόδα, η οποία διαμορφώνεται από την οικονομική κατάσταση της κάθε περιοχής ,τις κυρίαρχες αισθητικές τάσεις αλλά και τις ιδεολογικές κατευθύνσεις που, κατά καιρούς, επικρατούν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Κάποτε ήταν η ποδιά το κατεξοχήν υποχρεωτικό ρούχο για τις νεαρές έφηβες, σε μπλε συνήθως χρώμα, ενώ τα αγόρια βολεύονταν με καθωσπρέπει παντελονάκια. Σήμερα, η σχολική ποδιά είναι πλέον μια όχι και τόσο γλυκιά για τους περισσότερους ανάμνηση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Έχει αντικατασταθεί από τις κοντές μπλούζες για τα κορίτσια και τα φαρδιά και χαμηλοκάβαλα παντελόνια για τα αγόρια.Η μόδα κάνει περιπάτους στα προαύλια και τις σχολικές αίθουσες, αφού οι περισσότεροι μαθητές κυκλοφορούν με τζιν, κολλητά μπλουζάκια, piercing σε χείλη και γλώσσα, μαλλιά ράστα.


 

Η extreme (ακραία) εμφάνιση, το διαφορετικό λουκ και η μάρκα στα ρούχα θαμπώνουν και τραβούν σα μαγνήτης τους έφηβους, που προσπαθούν να κάνουν μόδα το δικό τους στιλ. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που οι ωραίες παρέες στα προαύλια των σχολείων έχουν κοινό χαρακτηριστικό τα εντυπωσιακά χτενίσματα και τα προκλητικά ρούχα.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

Σημαντικό ρόλο στην επιλογή του θέματος έπαιξε η ευρεία επιρροή της ενδυμασίας και της μόδας στην εποχή μας. Επιπλέον, ισχυρό κριτήριο στην επιλογή του θέματος αποτελεί το γεγονός ότι ζούμε σε εποχή, κατά την οποία η μόδα αποτελεί βασικό μέσο έκφρασης των νέων. Όπως συνήθως συμβαίνει με όλα τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, η σχέση μας με τα ρούχα περιορίζεται στην κατανάλωση τους, χωρίς να προβληματιζόμαστε ιδιαίτερα για την πολύπλοκη διαδικασία που προηγείται για την κατασκευή τους και πολύ λιγότερο βέβαια για την απόθεσή τους μετά τη χρήση. Είναι επίσης από τα προϊόντα για τα οποία δεν προβληματιζόμαστε ούτε για τον τρόπο και τις συνθήκες που παράγονται ούτε για τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, στην οικονομία και στην κοινωνία γενικότερα.

ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ:

  • Να διερευνήσουμε την καταναλωτική συμπεριφορά σχετικά με την ενδυμασία, τόσο των μαθητών/τριών, όσο και του περιγύρου μας.
  • Να διερευνήσουμε ό,τι αφορά τη σχολική μόδα της εποχής μας, μέσα από ένα ρεπορτάζ στο χώρο του σχολείου, αλλά και αυτή παλιότερων εποχών μέσα από τις συνεντεύξεις σε ενήλικους.
  • Να αντιληφθούμε το ρόλο της ένδυσης στην έκφραση της προσωπικής και κοινωνικής ζωής του ανθρώπου
  • Να κατανοήσουμε έννοιες όπως αειφόρος ανάπτυξη, ρύπανση μέσω των βιομηχανικών αποβλήτων, παγκοσμιοποίηση, ανθρώπινα δικαιώματα

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Κάθε ομάδα μελέτησε ταυτόχρονα τα θέματα που σχετίζονται με την ενδυμασία και τη μόδα, φέρναμε προς διάλογο στην ολομέλεια κάθε σκέψη, ιδέα και «προϊόν» μετά από κάθε ερευνητική δραστηριότητα και τέλος συνθέσαμε από κοινού τις σκέψεις, τις ιδέες και τα «προϊόντα» τους, σε ένα, ως «προϊόν» της Ερευνητικής Εργασίας του τμήματος μας. 

 

Αναλυτικά:

·         Αναζητήσαμε σχετική βιβλιογραφία και υλικό στο διαδίκτυο

·         Διεξαγάγαμε έρευνα με την κατάρτιση ερωτηματολογίου στην οποία καταγράψαμε τους λόγους και τα κριτήρια που επιλέγουν τα ρούχα τους οι νέοι, την αισθητική που εκφράζουν, τα συναισθήματα που νιώθουν όταν τα φορούν κ.ά.

·         Παρακολουθήσαμε τηλεοπτικές εκπομπές με θέμα τη μόδα ή τηλεοπτικά κανάλια ειδικευμένα στη μόδα

·         Μελετήσαμε περιοδικά μόδας

·         Αναζητήσαμε σχετικά βίντεο και φωτογραφίες στο διαδίκτυο,

·           Αποδελτιώσαμε το συγκεντρωμένο υλικό, καταγράψαμε χαρακτηριστικές τάσεις της μόδας και εξαγάγαμε συμπεράσματα για την επίδραση της ενδυμασίας στην κοινωνική θέση του ατόμου.

·         Αξιοποιήσαμε τα πολυμέσα που διαθέτει το σχολείο μας συνθέτοντας την εργασία μας με τη βοήθεια του βίντεο, οπτικοακουστικών μέσων  και των φύλλων παρουσίασης.

Επεξεργαστήκαμε το υλικό μας και καταγράψαμε τα συμπεράσματά μας.


 

ΕΡΕΥΝΑ  ΕΝΟΤΗΤΕΣ

 

1Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Χωριστήκαμε σε 3 πενταμελείς ομάδες δώσαμε όνομα στην κάθε ομάδα έτσι προέκυψαν  οι ομάδες: 

 

 

ΦΕΝΕΟΣ

αποτελείται από τους

ΜΟΔΑΤΟΙ

αποτελείται από τους

ΚΑΡΙΠΙΔΗΣ

που αποτελείται από τους

ΠΟΥΛΟΥΛΙΔΟΥ ΣΟΦΙΑ

ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΔΩΡΑ

ΝΤΟΜΙΝΤΕ ΜΑΝΤΑΛΙΝΑ

ΣΑΜΑΡΤΖΗ ΓΙΑΝΝΗ

ΝΕΛΑ ΤΖΕΜΑΛ

ΠΡΕΝΤΟΥΣI ΝΤΟΤΣ

ΣΚΑΖΑ ΦΑΝΗ

ΝΤΕΡΒΙΣΗ ΣΑΙΝΤΙ

ΣΤΕΡΜΟΥΓΚΟ ΑΛΕΚΟ

ΣΤΑΘΑΚΟΠΟΥΛΟ ΣΠΥΡΟ

ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗ ΝΙΚΟ

ΤΟΥΤΣΙ ΕΡΒΙΣ

ΤΟΥΛΙΑ ΧΡΗΣΤΟ

ΤΣΙΠΗ ΑΝΤΡΕΑ

ΤΣΑΝΑΛIΑΙ ΜΑΡΙΟ

 

 

 

2Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Αναζητήσαμε τις πρώτες λέξεις που μας ήρθαν στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη μόδα και τις κατηγοριοποιήσαμε και έτσι προέκυψαν τα παρακάτω ερευνητικά ερωτήματα:

 

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

 

  • Ποια είναι η καταναλωτική σχέση μας με τα ρούχα μας;
  •  Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της νεανικής και σχολικής μόδας( τώρα και παλαιότερα);
  • Ποια είναι τα στάδια πριν και μετά την κατανάλωση των ρούχων; Τι συνέπειες έχουν στη ζωή άλλων ανθρώπων ;(κατανόηση των σύνθετων οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων που δημιουργούνται κατά τον κύκλο ζωής των ρούχων)

3Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Παρατηρήσαμε τις ετικέτες των ρούχων μας και καταγράψαμε το υλικό κατασκευής και τη χώρα προέλευσης, διαπιστώσαμε διαφορετικές χώρες προέλευσης των ρούχων μας και ποικιλία ως προς τα υλικά κατασκευής που για κάποια δε γνωρίζαμε την πρώτη ύλη που παράγονται.

 

               

 

 

 

 

 

 

 

 

4Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Καταγράψαμε τα ρούχα που έχουμε στη ντουλάπα μας και τα κατηγοριοποιήσαμε σε ένα πίνακα κατά είδος ρούχου, ποσότητας, χώρα κατασκευής και χρόνο απόκτησης. Και από τα στοιχεία που στγκεντρώσαμε προέκυψε συζήτηση σε ολομέλεια των ομάδων, αν τα ρούχα μας είναι καινούρια, αν είναι πολλά, αν τα χρειαζόμαστε όλα και τέλος από ποια χώρα έχουν προέλθει .

Επίσης συζητήσαμε αν είχαν και οι δικοί μας τόσα ρούχα παλιά. Μετά σκεφτήκαμε να ρωτήσουμε φίλους και συμμαθητές μας σχετικά με τις προτιμήσεις και τη σχέση τους με τα ρούχα και έτσι προέκυψε η επόμενη δραστηριότητα.

 

 

5Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Αφού λοιπόν συζητήσαμε και καταλήξαμε στις ερωτήσεις που θα κάναμε και ποιο θα ήταν το δείγμα μας συντάξαμε το παρακάτω ερωτηματολόγιο, το αναπαραγάγαμε σε 60 αντίγραφα και τα μοιράσαμε στο σχολικό και φιλικό περιβάλλον.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ

 

Το ερωτηματολόγιο που έχετε στα χέρια σας έχει συνταχθεί στα πλαίσια του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας της Α ΄ Λυκείου και σκοπό έχει να ερευνήσει τις απόψεις των νέων σχετικά με την ενδυμασία και τη μόδα.

Η έρευνα είναι ανώνυμη και τα αποτελέσματά της θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για τις ανάγκες της εργασίας.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας

 

1.      Ηλικία

 

 

2.      Φύλο           α. Αγόρι                             β.  Κορίτσι        

 

3.      Γιατί αγοράζετε συνήθως ρούχα;

α.   γιατί φθείρονται τα παλιά,

β.   γιατί αλλάζει η μόδα,

γ.   γιατί με κάνει και νιώθω καλύτερα

 

4.   Με ποιο κριτήριο αγοράζετε ένα ρούχο;

(αριθμήστε  με τη σειρά προτίμησής σας ξεκινώντας από το 1 για την πρώτη σας προτίμηση, 2 για την επόμενη και ούτω καθεξής

α.  Η τιμή,

β.  η φίρμα,

γ    . το προσωπικό γούστο

δ.  ποιότητα,

ε.   να με βολεύει,

στ.            να είναι στη μόδα,

ζ.   η γνώμη του/της φίλου/ης,

η.  άλλο

 

  1. Ποιο είναι το αγαπημένο σας στυλ;

α.Sport                               β.Casual                                γ.Trendy                           δ. Άλλο   

 

  1. Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η ενδυμασία σας;

α.   Φίλοι

β.   Είδωλα

γ.   Γονείς

δ.   Κανένας

ε.   Άλλο

 

  1. Πιστεύετε ότι τα ρούχα σας δείχνουν κάτι και για τον εαυτό σας; (Με τα ρούχα που φοράς επιδιώκεις να προβάλεις την προσωπικότητά σου;

α. Ναι                          β. Καθόλου                      γ. Μέτρια                       δ. Πολύ           

 

8.      Πιστεύετε ότι σας κρίνουν από την ενδυμασία σας;              α. Ναι                β. Όχι

 

 

  1. Εσείς κρίνετε από την ενδυμασία τους άλλους;                     α. Ναι                 β.  Όχι

 

  1. Προσέχετε τη χώρα προέλευσης των ρούχων;                 α Ναι                  β.  Όχι

 

11.  Τα παλιά σας ρούχα τι τα κάνετε;

 

α.  Τα πετάω,

β.  τα χαρίζω,

γ.   τα πουλάω,

δ.  τα ανταλλάσσω με φίλες/ους

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Τέλος η κάθε ομάδα επεξεργάστηκε τα ερωτηματολόγια και καταχωρήσαμε όλα τα αποτελέσματα σε πίνακες δημιουργώντας και ιστογράμματα με τις απαντήσεις κάθε ερώτησης. Αφού η κάθε ομάδα έκανε σχόλια για την κάθε απάντηση συζητήσαμε στην ολομέλεια και εξαγάγαμε τα συμπεράσματά μας.

 

 

 

7Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Με αφορμή την παρουσίαση εικόνων από κάποιο εργοστάσιο κατασκευής παπουτσιών γνωρίσαμε τις συνθήκες εργασίας που κατασκευάζονται και εκπλαγήκαμε δυσάρεστα με τα πράγματα που αγνοούσαμε τόσο καιρό .Έπειτα κάναμε συζήτηση για διάφορα είδη ρουχισμού κυρίως επώνυμα πού κατασκευάζονται και με ποιες συνθήκες εργασίας .


Συγκεντρώσαμε υλικό για τις συνθήκες εργασίες σε χώρες της Ασίας,

 

 

 

 

 

 

 

 


        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

και για την εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας??..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


     Σε ένα από τα εργοστάσια της εταιρείας ρουχισμού Hennes & Mauritz στην Καμπότζη, περίπου 300 εργαζόμενοι λιποθύμησαν τις τελευταίες εβδομάδες. Οι χαμηλοί μισθοί, ο υποσιτισμός, και οι χημικές ουσίες είναι     πιθανότατα οι αιτίες των λιποθυμιών.

    Οι εργαζόμενοι στη Καμπότζη πήγαν στο νοσοκομείο, αφού αρρώστησαν σε εργοστάσια κλωστοϋφαντουργίας που προμηθεύουν την H&M με πλεκτά, είπε ο Suy Se, δημοσιογράφος του πρακτορείου ειδήσεων ΑFP στην πρωτεύουσα PnomPehn.

Η κλωστοϋφαντουργία είναι η μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος της Καμπότζης . 300.000 άνθρωποι απασχολούνται στον κλάδο.

     Στον προμηθευτή της H&M, την M&V Manufacturing στην Καμπότζη, εργάζονται περισσότεροι από 4.000 εργαζόμενοι. Οι κατώτατοι μισθοί είναι μόλις κάτω από 400 SEKκορώνες/ το μήνα, 44 περίπου ευρώ, που είναι φυσικά πολύ λίγα για να ζήσουν, σύμφωνα με το συνδικάτο τους, τα δικαιώματα του οποίου είναι πολύ περιορισμένα...

  Ήδη από το 2005 αναφερόταν ο ΟΗΕ σε περιπτώσεις λιποθυμιών, ως το βασικό πρόβλημα κυρίως για τις γυναίκες εργαζόμενες της κλωστοϋφαντουργίας, στη χώρα. Έγινε μια έρευνα σε ένα από τα εργοστάσια όπου υπήρχαν πολλές λιποθυμίες, τον Απρίλιο

 

 

 

8Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Αναζητήσαμε και συγκεντρώσαμε υλικό για την ρύπανση που υφίσταται το περιβάλλον από τοξικά χρώματα και άλλα τοξικά υλικά κατά την επεξεργασία των πρώτων υλών των ρούχων.

 

 

«(Fashion) Victims, ενός δολοφονικού καπιταλισμού!

 

Όταν επιλέγει κανείς ρούχα και παπούτσια, δίνει, έστω και ασυναίσθητα, προσοχή σε στυλ και ποιότητα.

Πόσοι άραγε σκεφτόμαστε την στιγμή εκείνη, τι είδους...ουσίες περιέχουν τα ρούχα και τα παπούτσια που διαλέγουμε; Ειδικά σε εποχή ...κρίσης τέτοιες σκέψεις συχνά θεωρούνται ..."πολυτέλεια", εφ όσον αυτό που μετράει στην επιλογή πολλών, σήμερα, είναι κυρίως η χαμηλή τιμή του προϊόντος!

 

Όταν όμως η Rita Lemoine, στη Γαλλία, αγόρασε ένα ζευγάρι όμορφα, καινούργια, παπούτσια δεν είχε ιδέα ότι το ακριβό αυτό μοντέλο παπουτσιών που πήρε ήταν επιβαρυμένο με τον παράγοντα DMF. Ίσως έχετε προσέξει το μικρό χάρτινο σακουλάκι που υπάρχει στις συσκευασίες παπουτσιών και είναι υλικό κατά της μούχλας. 

Η Rita Lemoine, πάντως, έπαθε προσωρινή παράλυση και το δέρμα στις πατούσες της κάηκε. Παρά το γεγονός ότι το DMF έχει απαγορευτεί, στην ΕΕ, από το 2009, δεν υπάρχουν έλεγχοι. Ειδικά στα παπούτσια από την Κίνα, η δηλητηριώδης αυτή ουσία συναντάται ξανά και ξανά!

 

Πολλά από τα ρούχα που πωλούνται στην Ευρώπη προέρχονται από την Ασία, όπου χρησιμοποιούνται χημικά προϊόντα τα οποία είναι ....ταμπού στη Δύση!

 

Οι αιτίες για αυτό το ψέμα στο παγκόσμιο εμπόριο, είναι οι τεράστιες πιέσεις στις τιμές από τον κόσμο της μόδας που καταφέρνει να αποφύγει όλους τους ελέγχους από το κράτος....
Τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα των περισσοτέρων μεγάλων αλυσίδων κατασκευής ρούχων και παπουτσιών κατασκευάζονται στην Κίνα, το Μπαγκλαντές και την Ινδία, καθώς οι μισθοί είναι φθηνοί εκεί και οι νομοθεσίες για το περιβάλλον είναι χαλαρές. Αλλά δεν είναι μόνο σε χώρες με χαμηλούς μισθούς που μπορεί να δηλητηριαστούν άνθρωποι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Oι εργαζόμενοι στις κλωστοϋφαντουργίες και οι καταναλωτές στην Ευρώπη έρχονται επίσης σε επαφή με αυτές τις χημικές ουσίες και αρρωσταίνουν.

 

Τα δηλητήρια που χρησιμοποιούνται στην κλωστοϋφαντουργία στο Μπαγκλαντές, στοιχίζουν ακόμη και την ανθρώπινη ζωή εκεί!

Το χρώμιο, τα αζωχρώματα, και το φυσικό αέριο, το χλώριο, το οποίο εδώ και καιρό απαγορεύεται στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, είναι ελεύθερα και διαθέσιμα εκεί. Ακόμα και αυτά που πλασάρονται ως ...οργανικά υφάσματα δεν είναι απαλλαγμένα από δηλητηριώδεις χρωστικές ουσίες και είναι συχνά μολυσμένα με το γενετικά τροποποιημένο βαμβάκι.

Οι κατασκευαστές στην Ινδία ισχυρίζονται ότι η πώληση τέτοιων ειδών ένδυσης με το σήμα οικολογικά είναι στην πραγματικότητα ...απάτη!

 

Ιδιαίτερα στα βυρσοδεψεία του Μπαγκλαντές, όπου η ζωή των εργατών, (όπως συνειδητοποιεί κανείς), δεν...έχει καμιά αξία, οι εργαζόμενοι, μεταξύ των οποίων υπάρχουν χιλιάδες γυναίκες και παιδιά, ...αργοπεθαίνουν από το δηλητήριο που χρησιμοποιείται!
Στο Αμβούργο, όπου o έμπειρος χημικός, Thorsten Ollesch, κάνει μέτρηση του αέρα, βρίσκει ότι τα 2/3 των εμπορευματοκιβωτίων εισαγωγής είναι μολυσμένα με χλωριωμένες οργανικές ενώσεις!

Kαι οι εργαζόμενοι, όμως, στον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας, υποφέρουν. Η Frauke Driessen σιδέρωνε για 10 χρόνια τζιν σ ένα μεγάλο οίκο μόδας, αρρώστησε. Στο αίμα της, βρήκαν την ουσία του διχλωρομεθανίου, που είχε επίσης ανιχνευθεί στον αέρα του περιβάλλοντος από το εργοστάσιο. 

Υπάρχει υποψία ότι το διχλωρομεθάνιο προκαλεί καρκίνο. Η Frauke Driessen δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Τα τζινς συνήθως λευκαίνονται με χλώριο, φορμαλδεΰδη και για να διατηρούνται σε φόρμα χρησιμοποιούνται φθηνές ουσίες για βαφή. 

Αυτές οι ουσίες βρέθηκαν και στο αίμα της Julia Neumann. Η νεαρή γυναίκα που εργαζόταν ως διακοσμήτρια σε μια διεθνή αλυσίδα μόδας απέκτησε προβλήματα στα νεφρά.

 

Ποιες είναι οι βλαβερές συνέπειες των ουσιών για τον καταναλωτή, μπορεί κανείς να φανταστεί σήμερα.

Το δέρμα είναι το μεγαλύτερο όργανο του σώματος. Εάν οι τοξίνες από τα ρούχα με τα χρόνια συσσωρεύονται στο σώμα, μπορούν να προκαλέσουν αλλεργίες, διαταραχές του νευρικού, ακόμη και καρκίνο!»

Πηγη, SVT , 3sat.de

 

ΜΟΛΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΡΟΥΧΩΝ

 

 

Η ΜΟΛΥΝΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΡΟΥΧΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΠΟΤΑΜΟΥΣ

 

 

 

 

 

 

 

    Στο μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα των άπειρων θρυμματισμένων πλαστικών στις θάλασσες, έρχονται να προστεθούν και οι πλαστικές ίνες από τα συνθετικά ρούχα, που, μέσω της πλύσης στο πλυντήριο, καταλήγουν στη θάλασσα.  Τα ακρυλικά, πολυεστερικά και υπόλοιπα συνθετικά ρούχα, που πλένονται στο πλυντήριο, απελευθερώνουν μικροσκοπικά πλαστικά σωματίδια, μικρότερα από το κεφάλι μίας πινέζας. Τα παράγωγα αυτά του πετρελαίου φθάνουν εντέλει στη θάλασσα, μολύνοντας τα ψάρια και τους ανθρώπους, προειδοποιούν οι επιστήμονες.

 

     Στους ποταμούς της Ασίας καθημερινά ξεπλένονται χιλιάδες ρούχα τα ρούχα αυτά  περιέχουν μια τοξική μπογιά η οποία από τους ποταμούς μεταφέρεται στην θάλασσα με αποτέλεσμα να μολύνει την θάλασσα και να κάνει ζημιά στα ψάρια και σε εμάς τους ανθρώπους  οι επιστήμονες  με έρευνες που έχουν κάνει παρατηρήσαν ότι χιλιάδες ψάρια πεθαίνουν καθημερινά από αυτήν την ουσία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


       

    Οι κορυφαίες εταιρείες αθλητικών ειδών, η Nike και η Puma αποδέχθηκαν ?σε αντίθεση με την Adidas- πρόσφατα την ?αποτοξινωτική πρόκληση της Greenpeace. Οι δυο εταιρείες δεσμεύτηκαν ότι θα μειώσουν τις επικίνδυνες χημικές ουσίες σε όλη την αλυσίδα παραγωγής των ρούχων τους και ότι θα συμβάλλουν με την επιρροή τους στην προσπάθεια για την ολική εξάλειψη αυτών των ουσιών από τη βιομηχανία ενδυμάτων.

Η εν λόγω εκστρατεία της Greenpeace ξεκίνησε με τη λίστα «Άπλυτα» (Dirty Laundry), η οποία ανανεώνεται συνεχώς και περιλαμβάνει όλες τις εμπορικές μάρκες, στων οποίων τα ρούχα ή τα παπούτσια βρέθηκαν επικίνδυνες τοξικές ουσίες και συγκεκριμένα η ουσία εννεϋλοφαινόλη (NPE). Οι έρευνες και οι μετρήσεις της Greenpeace βρήκαν την τοξική αυτή ουσία που προκαλεί ορμονικές διαταραχές σε ρούχα πολύ γνωστών εταιρειών ρούχων και παπουτσιών. Όταν τα ρούχα πλένονται, επικίνδυνες χημικές ουσίες, όπως αυτή, απελευθερώνονται μέσω του νερού μολύνοντας τα ύδατα και μπαίνουν στην τροφική αλυσίδα. Οι εν λόγω εταιρείες προμηθεύονται πρώτες ύλες και συνεργάζονται για τα ρούχα τους με κινέζικες εταιρείες που ευθύνονται για την απελευθέρωση τέτοιων επικίνδυνων χημικών ουσιών σε κινεζικά ποτάμια. Η εκστρατεία σχετίζεται με την κατάργηση αυτών των ουσιών, που προκαλούν ορμονικές διαταραχές και που βρίσκονται τόσο στα ρούχα όσο και στα ποτάμια της Κίνας και μολύνουν τον οργανισμό και το περιβάλλον μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Επικίνδυνες τοξικές ουσίες σε 15 γνωστές μάρκες ρούχων

 

Ίχνη της επικίνδυνης τοξικής και ελάχιστα βιοδιασπώμενης ουσίας εννεϋνοφαινόλη βρέθηκαν σε 15 γνωστές μάρκες.
Μετά από έλεγχοι που έγιναν σε 78 είδη αθλητικών ειδών και παπουτσιών, με σημεία πώλησης σε 18 διαφορετικές χώρες, διαπιστώθηκε ότι στα 2/3 των ρούχων υπήρχαν ίχνη της επικίνδυνης ουσίας.
Με την αγορά και τη χρήση αυτών των προϊόντων ο καταναλωτής μολύνει χωρίς να το ξέρει τη θάλασσα ή τα ποτάμια και τις λίμνες της χώρας του, διότι η τοξική ουσία διοχετεύεται σ? αυτά μέσω των αστικών λυμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ίχνη της ουσίας βρέθηκαν και σε αστικά λύματα χωρών που δεν διαθέτουν καθόλου υφαντουργία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Greenpeace τα ρούχα είναι όλα κατασκευασμένα εκτός ΕΕ: στην Τουρκία, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, την Κίνα, τη Μαλαισία, την Τυνησία, το Μπαγκλαντές και τις Φιλιππίνες. Ωστόσο, πουλήθηκαν σε όλη την Ευρώπη και την Ασία.
Το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι οι ρυθμίσεις για τη χρήση τοξικών ουσιών στην υφαντουργία έχει πολλά «παράθυρα», ενώ οι έλεγχοι των εταιρειών είναι πλημμελείς.
Οι γνωστές μάρκες στα προϊόντα των οποίων διαπιστώθηκαν ίχνη της παραπάνω τοξικής ουσίας είναι: Αbercrombie&Fitch, adidas, Calvin Klein, Converse, GAP, G-Star RAW, H&M, Kappa, Lacoste, Li Ning, Nike, Puma, Ralph Lauren, Uniqlo και Youngor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Από το βιβλίο « Πως ένα κόκκινο γιλέκο έκανε το γύρο του κόσμου» του Βόλφγκανγκ Κόρν, εκδ. Κέδρος 2009 (3η χιλιάδα),

 

Παραθέτουμε ένα απόσπασμα, πάνω στο οποίο συζητήσαμε για την εκμετάλλευση εργασίας στις γυναίκες που είναι εργάτριες σε υφαντουργείο στο Μπάγλαντές?????.

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Ένα άλλο ερευνητικό ερώτημα είναι τα στάδια παραγωγής ρούχων και έτσι ασχοληθήκαμε και βρήκαμε στοιχεία με τις πρώτες ύλες .

 

 

 

  ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ ΡΟΥΧΑ                       ΕΤΑΙΡΙΑ ΡΟΥΧΩΝ BANANAS MOON

           

                                                        

 

 

 

 

 

 

                             Ρούχα από καλαμπόκι και μπανάνα

 

    Οι έρευνες στον ευρύτερο χώρο της τεχνολογίας των υφασμάτων εντείνονται και φαίνεται ότι ανοίγουν νέους δρόμους. Μία από αυτές τις διόδους φαίνεται ότι είναι τα ενδύματα από βιοδιασπώμενα υλικά.

Στην παρούσα φάση πάντως, στα «εναλλακτικά» υλικά συμπεριλαμβάνονται το καλαμπόκι, τα φύλλα μπανανιάς και το μπαμπού, τα οποία υφίστανται την ανάλογη επεξεργασία ώστε να δείχνουν αλλά και να έχουν την απαλή αίσθηση των φυσικών ινών, σε συνδυασμό με την ανθεκτικότητα των συνθετικών ινών. Χρησιμοποιούνται τόσο για τη δημιουργία χαλιών και υφασμάτων επίπλωσης, όσο όμως και ενδυμάτων.

Στη χώρα μας, βιομηχανίες όπως η Ελληνική Υφαντουργία, η Βαρβαρέσσος, αλλά και η Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία λανσάρουν νήματα από βιολογικό βαμβάκι.

Ειδικότερα, η σουηδική αλυσίδα Η&Μ, που εδώ κι έναν χρόνο περίπου βρίσκεται και στη χώρα μας, αύξησε την ποσότητα βιολογικού βάμβακος που χρησιμοποιεί στις συλλογές της για το φθινόπωρο-χειμώνα 2008-09, αξιοποιώντας συνολικά 1.500 τόνους. Συναφείς πρωτοβουλίες αναλαμβάνει και ο όμιλος της ισπανικής Inditex (η οποία αναπτύσσει μεταξύ άλλων τις αλυσίδες Zara, Zara Home, Bershka, Pull & Bear και Massimo Dutti), στα πλαίσια του Στρατηγικού Επιχειρηματικού Πλάνου 2007-2010. Ο όμιλος επενδύει στην ανάλυση του κύκλου ζωής του υφάσματος, ενώ ανακυκλώνει το 100% των μη αξιοποιήσιμων υφασμάτων, πλαστικών και χαρτιού. Επίσης, η βρετανική αλυσίδα Marks & Spencer έχει θεσπίσει ήδη από το 1975 σχέδιο για την ανακύκλωση των ρούχων που οι πελάτες της δεν χρειάζονται πια, στα καταστήματά της, ενώ έχει απαγορεύσει το PVC από τα παιδικά ρούχα και τις συσκευασίες της.  Και οι ελληνικές όμως εταιρείες ένδυσης σταδιακά αντιλαμβάνονται τη σημασία της οικολογικής σήμανσης. Η εταιρεία γυναικείων ρούχων BSB εδώ και λίγο καιρό διαθέτει τη σειρά ρούχων Bio Garments, η οποία κατασκευάζεται από 100% βιολογικό βαμβάκι και παράγεται στη χώρα μας, την Τουρκία, την Ινδία και το Πακιστάν. Τέλος, σειρά γυναικείων ενδυμάτων από ανακυκλωμένο βαμβάκι, με την επωνυμία «Anagenesis», λανσάρει και η Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 

Έρευνα δημοσκόπησης σε δείγμα τουλάχιστον 58 νεαρών καταναλωτών. Η συγκεκριμένη έρευνα δημοσκόπησης διεξήχθη στο1o EΠΑΛ ΚΙΑΤΟΥ και στα τμήματα όλων των τάξεων.

-Σύνολο ερωτηματολογίων: 58

Σύνολο έγκυρων ερωτηματολογίων: 58

ΣΥΝΟΛΟ ΑΓΟΡΙΩΝ : 32

ΣΥΝΟΛΟ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ : 26

       

3.Γιατί αγοράζετε συνήθως ρούχα;

 

 

Γιατί φθείρονται τα παλιά

Γιατί αλλάζει η μόδα

Γιατί με κάνει και νιώθω καλύτερα

A

11

14

7

K

5

12

9

  

 


 

4. Με ποιο κριτήριο αγοράζετε ένα ρούχο

 

Η τιμή,

Η

φίρμα,

Το προσωπικό γούστο

Ποιότητα,

Να με βολεύει,

Να είναι στη μόδα,

Η γνώμη του/της φίλου/ης,

Άλλο

A

8

5

6

3

2

3

2

3

K

7

9

3

2

2

2

2

1

 

 

 

 

 

5.Ποιο είναι το αγαπημένο σας στυλ

 

Sport

Casual

Trendy

Άλλο

A

11

6

10

6

K

8

12

4

2

 

 

 

 


 

6. Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η ενδυμασία σας;

 

Φίλοι

Είδωλα

Γονείς

Κανένας

Άλλο

A

12

7

3

7

5

K

7

4

2

11

2

 

 

 

 

 

7.Πιστεύετε ότι τα ρούχα σας δείχνουν κάτι και για τον εαυτό σας;

 

Ναι

Καθόλου

Μέτρια

Πολύ

A

6

12

10

4

K

8

4

12

6

 

 

 

 

 

 


 

8. Πιστεύετε ότι σας κρίνουν από την ενδυμασία σας;             

 

Ναι

Όχι

 

A

16

16

 

K

16

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Εσείς κρίνετε από την ενδυμασία τους άλλους

 

Ναι

Όχι

 

A

11

21

 

K

11

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

10. Προσέχετε τη χώρα προέλευσης των ρούχων

 

Nai

Oxi

A

23

11

K

14

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Τα παλιά σας ρούχα τι τα κάνετε

 

Τα πετάω,

Τα χαρίζω,

Τα πουλάω,

Τα ανταλλάσσω με φίλες/ους

A

11

14

6

2

K

6

12

1

7

 

 

 

 

 


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Από την μόδα πώς ήταν παλιά και πώς είναι σήμερα είδαμε από φωτογραφίες πώς ήταν το ντύσιμο παλιά .Διέφερε πολύ από το σημερινό ντύσιμο κυρίως τα ρούχα των γυναικών και οι στολές που φόραγαν στα σχολεία

Οι περισσότεροι νέοι αγοράζουν ρούχα, γιατί αλλάζει η μόδα επίσης τα αγόρια αγοράζουν ρούχα επειδή φθείρονται τα παλιά, ενω τα κορίτσια,  διότι τους κάνει να νιώθουν καλύτερα.

Το κριτήριο που αγοράζουν ρούχα τα κορίτσια  ειναι η φίρμα και μετά η τιμή, ενώ στα αγόρια πρώτα η τιμή και μετά το προσωπικό γούστο.Πολλοί λίγοι δίνουν προσοχή στην ποιότητα του ρούχου.

Το στιλ που προτιμούν τα αγόρια είναι το σπορ και μετά το τρέντι, ενώ στα κορίτσια προηγείται το κάζουαλ και μετά το σπορ

Οι παράγοντες από τους οποίους επηρεάζεται η ενδυμασία πρώτα των αγοριών είναι πιο πολύ από φίλους και λιγότερο από είδωλα και από κανέναν, ενώ αντίθετα τα κορίτσια πρώτα από κανέναν και μετά από φίλους και είδωλα, ενώ από τους γονείς τους ελάχιστα άτομα επηρεάζονται.

Τα αγόρια δεν επιδιώκουν να προβάλλουν τον εαυτό τους, ενώ τα κορίτσια επιδιώκουν την προβολή.

Τα αγόρια το 50% λένε οτι τους κρίνουν από την εμφάνισή τους, ενώ τα κορίτσια δίνουν μεγαλύτερο ποσοστό στο ότι τους κρίνουν από την εμφάνισή τους.

Τα περισσότερα άτομα αγόρια και κορίτσια λένε ότι δεν κρίνουν από την εμφάνιση τους άλλους.

Απ΄ότι βλέπουμε γενικά και περισσότερο τα αγόρια δίνουν σημασία και προσέχουν τη χώρα προέλευσης των ρούχων τους, ενώ τα κορίτσια λιγότερο.

Το μεγαλύτερο ποσοστό κοριτσιών και αγοριών χαρίζουν τα ρούχα τους, ενώ ένα μεγάλο μέρος αγοριών τα πετάνε ενώ ένα πιο μικρό μέρος των κοριτσιών τα ανταλλάσσουν με φίλες τους.

 

 

 

 

 



ΕΠΙΛΟΓΟΣ

 

??. «Αλλά κι εμείς οι καταναλωτές πρέπει να πάρουμε το μάθημά μας. Πρέπει επιτέλους να συνειδητοποιήσουμε ότι με κάθε μας κίνηση, και κυρίως με κάθε μας αγορά, συναποφασίζουμε σε τι κόσμο θέλουμε να ζούμε.

Επιλέγοντας ένα προϊόν και αφήνοντας στην άκρη ένα άλλο, ορίζουμε ταυτόχρονα ποια αγαθά και ποιες επιχειρήσεις θα έχουν τα μεγαλύτερα κέρδη, ποιες χώρες θα κάνουν τις περισσότερες εξαγωγές προϊόντων και ποιες θα είναι οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι άνθρωποι εκεί.??..

???.Τα καταστήματα και οι εμπορικές αλυσίδες μας προσφέρουν τα αγαθά που θέλουμε, προϊόντα που είναι φθηνά και που, αγοράζοντάς τα, κανένας δε σκέφτεται τις συνθήκες παράγωγής τους και τις επιπτώσεις  τους στους ανθρώπους και στο περιβάλλον. Θα πρέπει απλά να ζήσουμε χωρίς εκείνο το ζευγάρι μοντέρνα αθλητικά, χωρίς εκείνο το στιλάτο παντελόνι ή χωρίς το γιλέκο από φλις σε τιμή ευκαιρίας ? τουλάχιστον μέχρις ότου τα ρούχα αυτά αρχίσουν να παράγονται με τρόπο κοινωνικά και οικολογικά αποδεκτό. » 1[1]

 

 

ΤΙ ΜΑΣ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΕ

 

Το εντυπωσιακό ήτανε τα οικολογικά ρούχα. Είναι πολύ εντυπωσιακό ότι με διάφορα υλικά της φύσης μπορείς να φτιάξεις ρούχα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

1.Βόλφγκανγκ Κόρν, « Πως ένα κόκκινο γιλέκο έκανε το γύρο του κόσμου», εκδ. Κέδρος 2009 (3η χιλιάδα) ISBN 978 960 04 4006 5

 

www.oxfam.org.uk/

http://www.mediasoup.gr/node/43581

http://www.capital.gr/news.asp?id=228552

http://stovoreiostereomatiselva.blogspot.com/2012/01/fashion-victims.html

http://4.bp.blogspot.com/-CPGXYl8kh7Y/Tlsr5X0xQ8I/AAAAAAAAANg/6VX_k5_iLQ4/s1600/yfantourgia-458x315.JPG

http://savrez.blogspot.com/2011/08/15_24.html

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_2_31/05/2008_272055

http://www.organichome.gr/1581B68A.el.aspx

http://users.sch.gr/babaroutsoup/oikoik/clothes%20shoes/clothes.htm

www.fairtrade.gr/

http://stovoreiostereomatiselva.blogspot.com/2012/01/fashion-victims.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Από το βιβλίο « Πως ένα κόκκινο γιλέκο έκανε το γύρο του κόσμου» του Βόλφγκανγκ Κόρν, εκδ. Κέδρος 2009 (3η χιλιάδα), σελ. 209-210